Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Stark vårutveckling  (läst 784 gånger)

gothe68

  • Inlägg: 65
    • Dalarna
Stark vårutveckling
« skrivet: 23 maj-15 kl 08:09 »
Jag gjorde våröversyn här om dagen. Två lådor lågnormal smockfulla med bin i klasar och bra med drönare.
Det var väl lika bra att dela det så det inte svärmar när man jobbar.Nog tycker jag det är lite tidigt med tanke på att
 våren har varit kall och ostabil,men kanske ska det vara så. Jag befinner mig i Orsa norr om Siljan i Dalarna.

 

Bilou

  • Inlägg: 425
    • Blekinge
SV: Stark vårutveckling
« Svar #1 skrivet: 24 maj-15 kl 10:37 »
Hade ju samma 'problem' och fick som råd att sätta på skattlåda och växla om yngellådorna. Det har jag gjort och de har inte svärmat än. Har även satt till byggram och flyttat ram med yngel till skattlådan. Ska dela samhället när jag fått hem min nya kupa (kan inte snickra lådor själv). Bor i Blekinge.

Jano

  • Inlägg: 1097
    • Halland
SV: Stark vårutveckling
« Svar #2 skrivet: 24 maj-15 kl 11:02 »
Risken med att dela för tidigt är att utvecklingen avstannar. Det är mycket bättre att utöka med mera plats. Det är inte bimängden utan antalet ramar med täckt yngel som anger bistyrkan under maj månad. Det finns under hela maj många vinterbin kvar som kommer att försvinna innan månadens utgång. 

Bilou

  • Inlägg: 425
    • Blekinge
SV: Stark vårutveckling
« Svar #3 skrivet: 24 maj-15 kl 11:17 »
Hur många lådor har du jano på dina kupor nu?

Jano

  • Inlägg: 1097
    • Halland
SV: Stark vårutveckling
« Svar #4 skrivet: 24 maj-15 kl 15:20 »
Hur många lådor har du jano på dina kupor nu?

Två yngerlrumslådor och en skattlåda har jag nu och i början på veckan som kommer blir det en skattlåda till. Det är lågnormal jag använder. i mitten på juni kommer jag att dela samhällena.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

565 gäster, 5 användare (1 dolda)
ekoknutte, Westerbergarn, von tratt, Stengrim

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser